Strategische analyse

Strategische analyse is een instrument dat veel bedrijven gebruiken om uit te zoeken in welke sector zij actief moeten zijn. Maar hoe pak je dat aan? En hoe kunt u ervoor zorgen dat u het goed aanpakt? Strategische analyse wordt vaak verward met bedrijfsplanning, wat meer een proces is dan een eindresultaat. Strategische analyse is een analytisch instrument om u te helpen uitzoeken wat voor soort bedrijf u zou moeten zijn en wat voor toekomst uw bedrijf wil hebben. Het is niet bedoeld voor ingewikkelde wiskundige vergelijkingen; in plaats daarvan helpt strategische analyse u uw bedrijf op te splitsen in zijn kerncomponenten en gebieden te identificeren waar uw bedrijf kan groeien en sterker kan worden. Strategische analyse is niet alleen voor grote bedrijven: Het is ook van cruciaal belang voor starters

Wat is strategische analyse?

Strategische analyse is een analyse waarbwier de bedoeling is om een strategie te ontplooien. De strategische analyse is het rijmvormig onderzoek van je bedriwingsmodus. Het is een analyse van hoe je bedriwingsmodus functioneert en hoe je daarmee kan groeien. Ook kan je de strategische analyse gebruiken om de bedoeling en de doelgroep van je bedriwaingsmodus te ontdekken.

Waarom is strategische analyse belangrijk?

Als je een bedriwingsmodus hebt, zit je altijd in een relatie met de omgeving en met je medewerkers. Daarom is het van groot belang dat je weet waar je voor staat en waarom je iets doet. Een strategische analyse zorgt ervoor dat je je bedriwingsmodus op een rationele en concrete manier kunt beschrijven. Zo kun je beter inspelen op veranderingen, ontwikkelingen en mogelijkheden in de markt. Ook ontstaat er een duidelijke doelgroep waar je op gericht bent.

Hoe doe je een strategische analyse?

Een strategische analyse bestaat uit verschillende stappen. Je kunt beginnen met het opstellen van een model voor je bedriwingsmodus. Deze modelleer je op onderdelen, zo zie je waar het bedriwingsmodus precies in zijn wortel ligt, wat de belangrijkste kerncompetenties zijn en waar het bedriwingsmodus op gericht is.

Daarna gaan we na wat je kunt zien. Deze stap wordt vaak verward met het onderzoeken van de markt. In feite gaan we hierbij in totaal geen invalshoeken opzoeken. Je leert dus niet bijvoorbeeld wat de grootste concurrenten zijn. Wel gaan we in op de manier waarop je kunt zien wat er in je bedriwingsmodus allemaal mogelijkheden zijn om verder te groeien en te groeien.

Ten slotte komen we aan op wat je kunt doen met deze informatie. Al deze stappen kun je binnen een paar maanden afmaken. In een paar jaar heb je een gedegen beeld van wat er allemaal mogelijk is voor het bedriwingsmodus.

Hoe vraag je een financiering aan?

Er zijn zoveel verschillende logica-onderdelen die je kunt verzamelen in een bedriwingsmodus dat het voor veel bedrijven moeilijk is om een financiering aan te vragen. Als je alleen naar je logica kijkt, kun je niet eens vragen wat er allemaal mogelijk is om geld binnen te halen.

Een strategische analyse heeft veel meer inzicht in je bedriwingsmodus en kun je daarom beter tot de rechtbank voor inzage van de bedrijfsinformatie vragen. Ook geeft een strategische analyse een duidelijk beeld waarom je klagen voor rechtbank onderinneemt.

Conclusie

Een strategische analyse bekijkt uw bedrijf van buitenaf en splitst het op in zijn componenten: zijn kernactiva, zijn kerncompetenties en zijn kernwaarden. Van daaruit kunt u uitzoeken wat voor soort toekomst uw bedrijf wil hebben en strategisch in kaart brengen hoe het daar wil komen.

Ook voor startende ondernemingen is dit van cruciaal belang: Het is geen eindresultaat, het is een proces dat u helpt uit te zoeken in welke bedrijfstak u actief wilt zijn en wat voor toekomst uw bedrijf wil hebben. Het is niet bedoeld voor ingewikkelde wiskundige vergelijkingen; in plaats daarvan helpt strategische analyse u uw bedrijf op te splitsen in zijn kernonderdelen en gebieden te identificeren waar uw bedrijf kan groeien en sterker kan worden.

Met een strategische analyse kunt u zien wat uw sterke en zwakke punten zijn en over welke troeven, vaardigheden en groeigebieden u beschikt. Dit zal u helpen erachter te komen wat voor soort bedrijf u zou moeten zijn en wat voor soort toekomst uw bedrijf wil hebben.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Recommended Posts